Skip to main content

BUKIT GASING (PART 1)-HIKKING for 1st time.

BUKIT GASING (PART 1)-HIKKING for 1st time.

Tetiba rasa nak pergi Hiking. So, aku ajak seorang teman yang pernah naik. Malam hari jumaat aku bawa teman aku tidur kat rumah memandagkan Bukit Gasing dekat denagn rumah aku,  jadi esok paginya hari sabtu, boleh terus pergi. Nak pergi hari Ahad. Aku tak larat. Ahad hari rehat aku.
 Fuh, ku kira dekat. Memang dekat pun di pandangan mata. Kami berjalan kaki. Masing-masing takde transport. Bas ada tapi kalau naik bas tak sure nak turun kat mana. Kawan aku pun 1st time pergi naik kereta, kawan dia yang drivernya.  Aduh. Ingat main redah je, boleh jumpa.  Aku try guna google maps. Huh..jauhnya kena patah balik dan berjalan  masuk ke jalanraya besar, ikut sepanjang Jalan Gasing sebelum jumpa simpang yang terpampang signboard “Selamat datang ke Pusat pendidikan Bukit Gasing”. Fuhh..berpeluh juga. Rupanya selepas masuk simpang jalan tu kena jalan lagi jauh ke dalam. Siap sesat lagi ikut Google Maps atau aku yang salah masuk simpang jalan sebab tiba-tiba navigation tak bergerak. Data line aku habis kot. Kita orang tengok ada orang yang datang dari arah itu so beranggapan kat sana adalah jalan masuk dan keluar. Sebenarnya tak salah pun. GPS tu bawa masuk jalan masuk Bukit Gasing yang melalui belakang rumah orang. Tapi, kitaorang mana lah berani masuk lorong tu. Rumah besar-besar, rumah orang kaya-kaya kat kawasan tu. Teman aku kata. “Nanti kena tembak, ingat kita penceroboh” katanya.  Aku tergelak .Dengan rasa penat dan dah tak larat, terpaksa patah balik dan kali ni jalan terus ke depan. Ceh. Sepatutnya tadi belok kanan tapi kitaorang belok kiri. Terpampang entrance , ada pintu gerbang lagi dan lebih ramai orang berdiri, keluar masuk kat sana.
So,kiranya baru bermulalah aktiviti Hiking yang sepatutnya. Melangkah masuk je, rasa damai. View yang cantik. Rasa tenang je menikamti udara segar dan kehijauan. Melintasi jambatan dan mulai mendaki bukit. Pada mulanya aku kelihatan tenang dan tiba-tiba aku dah merasa semacam. Huh..Larat tak larat aku teruskan melangkah dan berhenti-henti sekejap. Teman aku pun tengok aku macam dah tak larat sangat. Dia suruh aku bertahan kerana di atas nanti ada tempat berehat yang mana adalah menara pandang. Rasa tak sabar nak sampai. Masa tu bukan kaki je lenguh tapi bermacam-macam rasa. Rasa nak pitam, mual dan aku muntah. Rasa mengantuk pun ada. Tiba-tiba menguap.Adoi.
 Ternyata sebaik tiba di atas, ada pangkin yang luas dan aku terus gelimpangkan diri. Aku pejam mata dan tidur sebentar. Cuaca terik jam 11 pagi mengena aku memandangkan suasana agak siang sedikit. Pokok agak jauh ditepi. Tiada keinginan hendak naik menara pandang kerana aku benar-benar tak larat.
Agak-agak dah ok .Aku bersedia melangkah. Kali ni aku rasa ok sedikit. Biar pun bila jumpa bukit dan kena mendaki aku jadi mengah dan penat tapi tak seperti tadi. Aku boleh melangkah dengan steady. Dan aku mulai keluarkan monopod dan handphone aku. Membuat rakaman video pula. Tanpa sedar aku seronok berjalan denagn membuat rakaman dan kawan aku pula mulai mengah. Pheww, begini lama baru dia merasa penat. Memang terbaik lah stamina dia.
Dia nak ajak aku ke jambatan gantung. Mula-mula ingat kena turun bawah tapi takut aku tak larat, dia batalkan niat nak ke jambatan gantung tapi kami terus berjalan masuk lorong lain and tiba-tiba namapk signboard hala ke jambatan gantung. Dia silap lorong yang tadi tu. Haha..apa lagi, terus lah melangkah memandangkan jalannya sedang mendatar. Sebaik tiba kat Jambatan gantung, rasa seronok sangat. Kami decide kali ni hanya sampai di situ saja. Opss. aku tak rela nak terus lagi atau nak patah balik.
 Kebetulan ada jalan keluar di tepi. Kami keluar ke jalan melalui belakang rumah orang. AKu cam sangat. Inilah belakang rumah orang yang kami sesat tadi tapi tak berani nak masuk.
So, now kami kena berjalan kaki untuk keluar dari kawasan perumahan tu. Tak mungkin nak ikut jalan yang kami datang tadi. So kami memandai masuk mana-mana lorong cari jalan keluar. Dari jauh dah nampak Amcorp mall. Agak-agak kami keluar kat mana tak boleh nak agak.
Tadaa. Tetiba jumpa deretan kedai. Aku kata, pekan kecil dan  kami jumpa jalan besar. Kami ke bustop dan aku cuba berfikir kami sekarang ni kata mana. Fikir-punya fikir. Fuh rupanya ni Jalan gasing. Aku mengecam kuil besar di seberang jalan. Rasa lega. Kiranya tadi nak tahan teksi tapi teksi tak lalu lagi. Kebetulan bas free PJ warna hijau lalu. Kami naik dan rasa lega, luas dan ada aircond.Tak tahu lah kalau kitaorang busuk.Haha. Kaki ni masih aktif. Tetiba rasa nak turun kat amcorpmall. Kami singgah kat amcrop mall nak isi perut sebelum pulang ke rumah aku.
Kesimpulannya.This is my first Hiking. Kenapa aku tetiba nak hiking sebab aku nak naik kinabalu awal Mei ni. Gila aku tak execeris langsung. Konon nak test power. Serius aku nak surrender naik kinabalu bila tadi aku rasa tak larat di permulaan. Tapi tak mungkin aku surrender. Rugi. So just tabahkan diri dan aku kena rajin-rajin pergi hiking.










Comments

Popular posts from this blog

SOGIT KAMPUNG DUSUN TATANA

SOGIT KAMPUNG SOGIT ni dikenakan apabila seseorang itu telah melanggar peraturan atau pantang larang yg telah ditetapkan oleh sesebuah kampung. Setiap kampung kadang - kadang berbeza cara SOGIT itu dikenakan. Hanya ketua kampung yang layak menjatuhkan hukuman/ SOGIT mengikut hukum adat. Hukuman yg berat boleh dijatuhkan oleh mahkamah anak negeri saha ja jika kes tersebut tidak di bawa ke mahkamah. Contoh - contoh kes :  Kes - kes  yg boleh dikenakan sogit adalah seperti berikut  : 1. mencuri hasil tanaman/ ternakan 2. merosakkan tanaman 3. membunuh haiwan ternakan ( kalu kedapatan bunuh ayam sabung yg banyak kali menang pun kana sogit juga...hehehehe) 4. mengacau anak dara orang ( pelaku ) 5. merogol dengan paksa atau suka sama suka ( kana tobuk tupai dan sekali kedapatan jeng...jeng...jeng... kawin lah ) 6. Tumbuk dengan orang yang tidak bersalah  Sogit kawin bersaudara/1st cousin/2nd cousin/3rd cousin : kalau anak kakak kandung , anak adik , anak abang [kandung] ..'s

Adat istiadat suku kaum tatana daerah Kuala Penyu

Adat istiadat suku kaum kadazan tatana daerah Kuala Penyu Adat adalah satu adat turun temurun tidak boleh direka-reka oleh masyarakat adat mestilah berterusab tidak putus-putus dari satu keturunan hingga kepada keturunan yang lain adat dihormati dan diamalkan oleh suku kaum empunya adat. Ketua adat mempunyai kuasa mengenakan hukuman keatas sesiapa yang melanggar adat. Disini dipaparkan sebahagian daripada adat istiadat suku kaum Tatana Daerah Kuala Penyu yang mana dipetik dari Titian Adat Istiadat Suku Kaum Kadazan Tatana Kuala Penyu. Adat istiadat perkahwinan Adat perkahwinan adalah mengikut tradisi dengan syarat-syarat seperti berikut: Apabila seorang teruna ingin berkahwin maka dari pilihan itu adalah juga perlu dipersetujui oleh kedua-kedua ibubapa lelaki sebab merekalah yang akan mengatur segala persediaan perkahwinan anak mereka. Pertunangan dalam pertunangan biasanya seorang tua digunakan sebagai orang tengah dinamakan "SUSURUAN" bagi pihak lelaki datang k

CERITA AKU :UDANG LIPAN??

Hi ..salam.  Cerita aku kali ini adalah tentang udang Lipan. UDANG LIPAN. Pelik sebab ini pertama kali aku tahu dan melihat udang Lipan.Hujung kepalanya macam kepala lipas dengan kaki lipas aku tengok.Hahha  Aku ke pasar malam Kerinchi dan aku memang suka pergi ke bahagian barangan basah. Aku selalu cukup tertarik melihat ikan-ikan yang segar, udang, sotong dan ketam. Ikut hati rasa nak beli semua.Hahaha.. dan tiba -tiba aku terlihat spesis yang pelik sedang di jual. "bang ini apa..?" "ini namanya udang Lipan dik?" "udang Lipan. adakah.Tak pernah dengar pun, tak pernah jumpa kena jual?" "ada, ada jual tapi jarang lah.susah nak jumpa." "ohh..sedap ke....?"banyak betul aku nak tanya .."dear, ling nak try lah.."aku tanya pendapat my dear. "up to you.." jawabnya,turut tertarik melihat spesis udang Lipan ni.  Aku bukan apa. Macam best pula nak try sesuatu yang baru. Kalau tak boleh makan tak kan dia jua