Skip to main content

BUKIT APEX A.K.A BUKIT APEK A.K.A BUKIT PUTIH-HIKING

BUKIT APEX a.k.a BUKIT APEK A.K.A Bukit putih-Hiking

Aku decided kena rajin hiking memandangkan expedisi mendaki kinabalu cuma dua bulan lagi. Sekarang dah Mac. Climbing Kinabalu maountain due on 7/5/2015. Pheew. Teruknya aku .Bukit Gasing dua kali naik pun tak lepas. So ajakan Anna Maria,  yang aku kenal semasa trip ke Genting Highland menerusi pakej Percutian Jimat, yang aku tengok kaki hiking, panjat-panjat bukit dan yang berkenaan dengan nya, bawa aku join aktiviti dia, bagaikan pucuk di cita ulam mendatang.

Lokasi kali ini Bukit Apex kat Cheras Arwana. Jadi aku pun google memandangkan pertama kali dengar nama Bukit ni. Hasilnya. Wow. Ada waterfall. So biarlah aku bagi pengenalan. Bukit Apex ni di kenali juga sebagai Bukit Apek dan Bukit Putih. Khabarnya dulu orang cina je selalu naik sini sebab tu jadi nama Bukit Apek. Asal usul nama Bukit Apex dan Bukit Putih pula tak tahu, tak de sumber rujukan.Hee..Malah Bukit Apex ni bersambung dengan Bukit Saga. Bukit Saga, recently aku dengar sebab ada yang ajak naik tapi masa tu aku tak de confident. Tapi, menurut geng hikikng Maria ni. Bukit Saga tu lagi lagi sengsara nak naik banding Bukit Apex ni.Oww.Tapi aku kena juga naik lepas ni rasanya. Kata orang nak naik Gunung Irau, test naik Bukit Saga.Kalau lepas.Gunung Irau pun lepas.Errk..hampir lari topik pula.

So, Maria kata ada dua orang makcik stay kat Sg. Way nak join. So, memandangkan aku takde transport, kiranya nak suruh aku tumpang mereka. Maria kata, makcik atau lebih mesra panggil kakak lah kan. Kak Jack dan Kak Shima kata ok. Boleh pick up aku. So , Maria kata pagi esok je call mereka memandangkan jam dah 1 am. Aku tidur-tidur ayam excited punya pasal. Bangun je leher sakit. Terkehel time tidur. Jam 6 pagi aku bangun and mesej. Tunggu –tunggu takde reply. Aku tidur balik and bangun jam 7.15am. Aku bersiap je.Tetiba jam 7.45am Kak Jack call. Tanya lokasi aku. Kelam kabut juga lah aku.Hee

Jam 7.50 kak Jack dan Kak shima datang pick up aku. Nasib baiklah rumah aku senang kat tepi jalan je. So, bagi landmark je. Bangunan UOB bank coz rumah aku belakang area tu. Haha..pada mulanya kecut perut juga, semacam garang je  Kak Jack tu on the phone. Ni kan first time jumpa.           Sebaik jumpa mereka berdua, aku mendapati mereka ni  makcik yang aktif bersosial. Kaki panjat bukit, gunung. Kak Jack,  kaki rider lagi.Whoo, tengok dressing and body slim tu pun dah tahu.

“Kate, tahu jalan ke. Kata tau jalan..”tanya kak Jack.
“Eh..tak delah. Saya pun tak tau..” balas ku. Cheras Arwana pun first time dengar.Hee. So kak Jack terus saja memacu kereta menuju ke tempat berkumpul, Petronas Batu 7.

Sebaik jumpa Maria and the geng di Petronas Batu 7,    perjalanan diteruskan ke lokasi hendak dituju, Bukit Apek@ Bukit Apek@ Bukit Putih.  Bila tiba, memang banyak kereta parking kat tepi jalan. So, kitaorang pun parking kat tepi jalan dan berjalan kaki masuk. Sama macam Bukit Gasing, kena melalui kawasan housing.  Entrancenya takde any signboard or into gerbang.Masuk je denai kecil terus saja laluannya mendaki bukit . Ada seorang uncle cina tiba-tiba join, orang kawasan tu juga kot. Dengan bersinglet putih, seluar pendek, berkasut adidas kampong  dan bawa kayu panjang sebagai tongkat , beliau bagaikan guide kami. Sportingnya.
 Sebaik meniti denai kecil, terus saja memanjat bukit tinggi. Pheww, memang tabik dan bagi rewards kat aku sebab mula-mula aku expect aku akan pancit di awal pendakian ni kerana terus je mendaki tapi aku dapat berjalan di hadapan dengan steady sampai ke check point yang pertama. Mungkin kerana sebab trek mendaki ni ada tali. Aku memang berpaut pada tali untuk naik. Berdasarkan pengalaman dua kali naik ke Bukit Gasing, dari entrance dan sampai satu stage tu iaitu Menara Tinjau aku akan rasa nak pitam, mengantuk, mual dan muntah. Selepas mengalami hal biasanya baru aku akan steady selepas tu.
Setelah berehat seketika dan menikmati suasana, kena pilih dua jalan. Terus atau belok kiri. Ketua group “kak long kawasan” gurau mereka. Di digelar begitu kerana dia pernah mnaik bukit ni. Dia  memilih laluan belok ke kiri berdasarkan nasihat uncle cina tu yang nak bagi kitaorang tengok pokok besar. Terus mendaki lagi. Laluan agak curam seperti yang tadi dan rasa nya inilah saatnya. Sebaik tiba di atas, ada tanah rata. Berhenti rehat. Terdapat dua simpang lagi.  Aku tiba-tiba rasa mengantuk nak pitam pun ada dan mual.  Mereka mulai bergerak ke laluan kiri.  Aku bagi mereka jalan dulu. Dua orang , Kak long kawasan dan _____tunggu aku. Aku muntah air tiga kali sebab aku minum air tadi. Bermakna ini wajib terjadi kata aku .Kenapa wajib, sebab dua kali aku naik Bukit Gasing, hal ni juga terjadi kat aku.
Beberapa minit kemudian aku ok dan meneruskan perjalanan. Kebetulan menuruni bukit so lebih buat aku ok dan lebih bersemangat. Jumpa poko besar tumpang. Berhenti untuk take picture. Perjalanan diteruskan lagi.  Tadaaa. Waterfall. Kami tak lepaskan peluang untuk ambil gambar.Aku memang excited gila. Tak sia-sia aku datang.
Puas bermain air, langkah kaki diteruskan. Mendaki. Aww..letihnya tapi Cuma letih dan kaki tak berdaya. Take a rest, sembang-sembang dan jalan lagi. Jumpa dua simpang. Belok kiri lagi, jalan menurun.Finally jumpa big tree yang uncle tu beria-ia nak bawa kitaorang tengok.Amboi, semua sakan nak bergambar dengan pokok tu.
“ Dah..dah..jom jalan nanti starbucks kat atas tu tutup pula. Tapi jangan risau lah 7Eleven pun ada kat atas. Nanti kita nak pergi gym lagi kat atas tu ada gym..” ujar Esham. Aku tersenyum-senyum. Ye..ye lah tu dalam hutan ada benda cam tu. Saja je nak gula-gulakan supaya semua bergerak cepat kot.
 Dah agak-agak kaki manja terlalu lama rehat, kembali melangkah, naik balik dan masuk laluan arah kiri.Kalau kanan tu jalan kitaorang datang tadi. Jalan punya jalan jumpa simpang lagi.Uncle kata ikut kanan. Jumpa jalan nak nak keluar. Dah salah. Naik balik dan jalan terus. Aku tercari –cari kayu buat tongkat. Tak jumpa. Kak Shima jumpa kayu dan bagi aku buat tongkat. Sangat membantu tongkat ni. Jumpa bukit curam aku totally berpaut pada tongkat. Rupanya penting betul tongkat ni. So, nanti naik kinabalu aku kena ada tongkat yang sama tinggi dengan aku. Rehat lagi Sembang-sembang. Memang santai.Setelah stamina dah ok, perjalanan diteruskan.  Siap terserempak scorpion lagi. Ni kali pertama aku nampak scorpion yang besar, real. Warna kehijau-hjauan gelap. Masing-masing ambil gambar scorpion tu, termasuk aku.Haha. Selesai je jadi photographer, perjalanan diteruskan. Jalan dan terus jalan sehingga lah yeahh. Sampai puncak level 5. Cuma ada satu uncle yang buat jualan kat sana. Ni lah dia starbucks 7 Eleven seperti yang mereka katakan tadi . Haha. Kat sini rehat lagi dan beli air.Aku beli 100% dua paket kacang.

Katanya lepas ni santai. Yang lain sudah duluan ke depan . Aku dan kak Shima tertingakl kat belakang. Jumpa simpang dua lagi. Tak tau mana nak masuk kanan atau kiri.Kami cuba bertanya orang yang keluar dari lorong kiri kalau ada terserempak beberapa orang berbaju purple. Kata mereak tak de so memang sure diorang masuk lorong Kanan. Kami masuk lorong kanan dan ya.Memang diorang kat sana. Katanya sekarang nak meuju ke level 3.Dah menurun.Fuh curam amat dan sangat panjang.Asyik turun je. Kaki pun sakit. Sorang kata nanti  balik lalu jalan ni.Arkh.Then Kak Long kawasan..haha kata tak, sekarang ni dah terus turun tak naik lagi. Puhh. Selamat. Serius ni terlalu curam.

Akhirnya kami jumpa level A33. Wow.Sampai kat sini rehat lagi.Inilah mini gym tu. Mereak mula buka bekalan. Abang Sham keluarkan penunu bunsennya dan menjerang air nak buat Nescafe. Aku ingat mereka bergurau dlama beg diorangtu ada nasi lemak then nannti nak buat Nescafe.Rupanya betul belaka. Haaha..So kami menghansikan masa sanatai lama sangat kat sni untuk menikmati mini gym yang ada. Sesi bergambar, aku tergelincir pijak akar poko besar yang menonjol keluar. Sakit , takk boleh nak stand tapi buat steady.Agak-agak dah puas. Kami kembali berjalan. Terus menuruni cerun bukit. Sekali lagi menuruni cerun yang curam dan panjang. Oh waw..ini kalau naik memang tak daya lah. Jumpa check point lagi. Kalini ada toilet.Adad meja dapur dan anak sungai. Ada tokong untuk sembahyang. Kami rehat lagi .Setelah selesai kami kembali mendaki dan mengharungi rintanagn kayu besar.Hha..Kemudian terusn menurun. Lagi sekali curam. Tadda. Akhir nak turun kat check point pertama. Erk.Tadi kami ambil laluan kanan tak naik kat sini Memang nasib baik lah. Rasanya next ti e naik start kat sini pula. Barulah menguji stamina habis. Kami berhenti lagi Menarik udara segar sebelum melangkah. Kena mendaki sedikit lagi.

Kami terus mendaki bukit terakhir dan terus berjalan dan terus berjalan..Jumpa dua lorong kena masuk lorong kanan. Jalan lagi dan turun kat lorong kiri. Kakak yang lain memilih ikut Korong kanan yang mana kedua-duanya jalan yanbg bertemu kat bawah. Aku turun ikut lorong curam yang kitaorang naik tadi coz ada tali Senang nak berpaut.  Kami tiba di lorong denai pada permulaan. SO, Bearakhirlah hiking kami pada hari ini. Matahri dah tegak, Jam 1.30pm. Kami pun bersurai mengikut hala masing-masing. Aku kak shima dan Kak jack lunch di kerinci sblm hantar aku pulang  .Aku sampai kat rumah jam 3.30pm.

Popular posts from this blog

SOGIT KAMPUNG DUSUN TATANA

SOGIT KAMPUNG SOGIT ni dikenakan apabila seseorang itu telah melanggar peraturan atau pantang larang yg telah ditetapkan oleh sesebuah kampung. Setiap kampung kadang - kadang berbeza cara SOGIT itu dikenakan. Hanya ketua kampung yang layak menjatuhkan hukuman/ SOGIT mengikut hukum adat. Hukuman yg berat boleh dijatuhkan oleh mahkamah anak negeri saha ja jika kes tersebut tidak di bawa ke mahkamah. Contoh - contoh kes :  Kes - kes  yg boleh dikenakan sogit adalah seperti berikut  : 1. mencuri hasil tanaman/ ternakan 2. merosakkan tanaman 3. membunuh haiwan ternakan ( kalu kedapatan bunuh ayam sabung yg banyak kali menang pun kana sogit juga...hehehehe) 4. mengacau anak dara orang ( pelaku ) 5. merogol dengan paksa atau suka sama suka ( kana tobuk tupai dan sekali kedapatan jeng...jeng...jeng... kawin lah ) 6. Tumbuk dengan orang yang tidak bersalah  Sogit kawin bersaudara/1st cousin/2nd cousin/3rd cousin : kalau anak kakak kandung , anak adik , anak abang [kandung] ..'s

Adat istiadat suku kaum tatana daerah Kuala Penyu

Adat istiadat suku kaum kadazan tatana daerah Kuala Penyu Adat adalah satu adat turun temurun tidak boleh direka-reka oleh masyarakat adat mestilah berterusab tidak putus-putus dari satu keturunan hingga kepada keturunan yang lain adat dihormati dan diamalkan oleh suku kaum empunya adat. Ketua adat mempunyai kuasa mengenakan hukuman keatas sesiapa yang melanggar adat. Disini dipaparkan sebahagian daripada adat istiadat suku kaum Tatana Daerah Kuala Penyu yang mana dipetik dari Titian Adat Istiadat Suku Kaum Kadazan Tatana Kuala Penyu. Adat istiadat perkahwinan Adat perkahwinan adalah mengikut tradisi dengan syarat-syarat seperti berikut: Apabila seorang teruna ingin berkahwin maka dari pilihan itu adalah juga perlu dipersetujui oleh kedua-kedua ibubapa lelaki sebab merekalah yang akan mengatur segala persediaan perkahwinan anak mereka. Pertunangan dalam pertunangan biasanya seorang tua digunakan sebagai orang tengah dinamakan "SUSURUAN" bagi pihak lelaki datang k

CERITA AKU :UDANG LIPAN??

Hi ..salam.  Cerita aku kali ini adalah tentang udang Lipan. UDANG LIPAN. Pelik sebab ini pertama kali aku tahu dan melihat udang Lipan.Hujung kepalanya macam kepala lipas dengan kaki lipas aku tengok.Hahha  Aku ke pasar malam Kerinchi dan aku memang suka pergi ke bahagian barangan basah. Aku selalu cukup tertarik melihat ikan-ikan yang segar, udang, sotong dan ketam. Ikut hati rasa nak beli semua.Hahaha.. dan tiba -tiba aku terlihat spesis yang pelik sedang di jual. "bang ini apa..?" "ini namanya udang Lipan dik?" "udang Lipan. adakah.Tak pernah dengar pun, tak pernah jumpa kena jual?" "ada, ada jual tapi jarang lah.susah nak jumpa." "ohh..sedap ke....?"banyak betul aku nak tanya .."dear, ling nak try lah.."aku tanya pendapat my dear. "up to you.." jawabnya,turut tertarik melihat spesis udang Lipan ni.  Aku bukan apa. Macam best pula nak try sesuatu yang baru. Kalau tak boleh makan tak kan dia jua