Skip to main content

KUALA LUMPUR VS KOTA KINABALU

KUALA LUMPUR VS KOTA KINABALU 

Bila menjejakkan kaki ke Kuala Lumpur..terlalu ramai warga Sabahan. Apa yang dicari, alasan  tentu mencari rezeki kan?? Study??..Mula-mula study pastu dah syok dengan KL...tak kira pula yang telah" berkampung" di KL kan..

Macam aku lah ni..hehe...Apa yang aku cari di KL?
Alasan aku ehhmmm..saja-saja minta puji di KL..tidak boleh meh? Apa aku bosan sama KK..aku pun tidak tahu sebab dulu-dulu di rumah saja, kerja pun dekat-dekat rumah.. tidak nampak dunia luar di KK tu..pergi KL baru nampak dunia..
hhee..:) tapi itu lumrah. Ini lah jalan hidup ku, menjadi perantau dan menyusahkan diri hidup sendiri di perantauan..baru tau macamana mau budget your own money..

Biasalah orang tua selalu cakap, buat apa pergi kerja jauh-jauh, ada masalah nanti susah mahu balik...and bla..bla..bla...Perlu kah jawapan aku?  sebab jawapan aku nanti bikin panas pula..erkkk.. 

Life in KL...

Sebenaranya depand lah dengan diri sendiri...3 tahun di KL..satu night club pun x pernah masuk sebab aku bukan kaki enjoy ke arah sana..bukan kaki minum.. kaki menari ke apa..sebab aku bukan orang yang "stress" pastu alasan release tension di bar konon..huhhh.. yang aku suka, LEPAKING..tengok gelagat orang..orang pun tengok gelagat aku kot..kot?? kali lah kan.....

Ada juga kisah kawan-kawan, time dorang study dulu selalu pergi "tunjuk langit" tapi bila sudah habis study, balik KK..kena ikat kaki di rumah oleh mama bapa..hehe..biasalah tu...

Aku sini kaki lepak, kaki jalan..aku sentiasa ada perasaan ingin jalan..mahu melihat-lihat lain tempat...rasa selalu mahu ja naik turun train, LRT ke..bus tak lah...Monorel pun tidak...bukan apa d KL jadi perantauan ni solo, jadi bosan bila menghadap dinding n komputer sepanjang masa...di office, di rumah..whoaaa....

Bila balik KK..aku pergi juga lepak dengan my sister, nasib baik lah kamceng..Tapi bila nak keluar late nite.opss...tidak boleh:)

Oh ya..teringat masa form 4 & 5 dulu aku memang suka ikut my dady jalan-jalan walaupun tidak kena suruh@ bawa, melekat di dalam kereta..enggan turun....Sebab tu di sini, ada orang tu kalau dia jalan tapi tidak bawa aku, lain macam ja aku rasa..

Perangai di KL?

Aku rasa, aku punya perangai biasa-biasa saja. Ikut naluri hati. Yang bezanya di KK terhad kalau mau jalan-jalan, lau di KL siapa yang melarang, itu sudah pasti..

Dressing?
Gaya kampung-kampun saja. Office dekat je, pergi pun naik kaki je..Slack & Blouse formal. Pergi jalan-jalan , jeans, short pants paras lutut..no sexy dress sebabnya KL tidak selamat. Bezanya kalau di KK, short dress aku pakai juga sebab KK is my home..feeling safe lah bila di sana... 

Actually, aku tiada kawan Sabahan di KL ni sebabnya aku pun tidak tahu..nak kata ramai kawan semenanjung pun tak sebab aku datang terus bekerja, lainlah budak- budak yang datang study, "berbilion-bilion" kawan kat KL..percaya atau tidak , terserah..

Dalam proses mencari kawan Sabahan di KL ni..
Ciannya aku...

So, bila layan lagu Altimet ni, that is KL...harap sangat warga Sabahan still Sabahan biarpun hidup perantauan di KL..jangan sampai terjebak budaya XXX..
bukan apa di KK pun ada juga budaya yang  XXX kan..
tapi tu lah kan..
Hujan emas di negeri orang hujan batu di negeri sendiri..kan..
KL punya KLCC...
KK punya Mount Kinabalu...
mana yang paling tinggi...:)
heheee...jom layan dua lagu ni..

Oh Kotarayaku – Noh Hujan feat Altimet

Kisah seribu satu
Abadi di jalananmu

Ini kotaraya yang sering berkata
Kalau berani ayuh mari cuba saya
Siapa mahu cuba dicabar semua
Si kota terima dengan tangan terbuka
Apa hasratnya bila ditanya
Si kota hanya senyum selamba
Apa kamu mahu semuanya bisa
Jemput ke rumahku sila-sila
Di dalam hatinya banyak rahsia
Banyak kisah benar ramai saksinya
Ada yang gagal ada yang berjaya
Ada bersahaja ada capai kerjaya
Ada rezeki yang melimpah ruah
Hingga kurang nasi terlebih kuah
Ada yang sial ada yang bertuah
Cerita sama hanya watak berubah
Di Kuala Lumpur
Chorus
Oh Kuala Lumpur
Kau yang tak pernah tidur
Menjaga mimpi yang luntur
Oh kotarayaku
Kisah seribu satu



Terjaga dari lena rasa bosan pun melanda
Ku fikir-fikir mau pigi mana tak kan perap saja
Lalu ku cuba telefon satu kawan
Mana tampat paling siok
Asal jangan bikin mengantuk

Si kawan bilang bagus pigi seberang
Kota raya indah malam pun macam siang
Tapi sia ingat
Disini lagi dekat
Sepanjang malam lampu terang
Lagi dekat kalau mau pulang
Sia bilang macam di KK
Ada di KK
Semuanya macam di KK aramai
Semuanya ada di sini
Si kawan bilang di sana lagi canggih
Bangunan tinggi-tinggi dan ramai orang putih
Tapi sia ingat disini lagi dekat
Cantik baitu Kinabalu satu dunia pun tahu
Sia bilang macam di KK
Ada di KK
Semuanya macam di KK aramai
Semuanya ada di sini
Dan bila terasa rindu
Kau dan ku pigi Tanjung Aru
Duduk berjam-jam atas batu
Melihat senja berlabuh
Sia bilang macam di KK
Ada di KK
Semuanya macam di KK aramai
Semuanya ada di sini
Dearlykate

Comments

Popular posts from this blog

SOGIT KAMPUNG DUSUN TATANA

SOGIT KAMPUNG SOGIT ni dikenakan apabila seseorang itu telah melanggar peraturan atau pantang larang yg telah ditetapkan oleh sesebuah kampung. Setiap kampung kadang - kadang berbeza cara SOGIT itu dikenakan. Hanya ketua kampung yang layak menjatuhkan hukuman/ SOGIT mengikut hukum adat. Hukuman yg berat boleh dijatuhkan oleh mahkamah anak negeri saha ja jika kes tersebut tidak di bawa ke mahkamah. Contoh - contoh kes :  Kes - kes  yg boleh dikenakan sogit adalah seperti berikut  : 1. mencuri hasil tanaman/ ternakan 2. merosakkan tanaman 3. membunuh haiwan ternakan ( kalu kedapatan bunuh ayam sabung yg banyak kali menang pun kana sogit juga...hehehehe) 4. mengacau anak dara orang ( pelaku ) 5. merogol dengan paksa atau suka sama suka ( kana tobuk tupai dan sekali kedapatan jeng...jeng...jeng... kawin lah ) 6. Tumbuk dengan orang yang tidak bersalah  Sogit kawin bersaudara/1st cousin/2nd cousin/3rd cousin : kalau anak kakak kandung , anak adik , anak abang [kandung] ..'s

Adat istiadat suku kaum tatana daerah Kuala Penyu

Adat istiadat suku kaum kadazan tatana daerah Kuala Penyu Adat adalah satu adat turun temurun tidak boleh direka-reka oleh masyarakat adat mestilah berterusab tidak putus-putus dari satu keturunan hingga kepada keturunan yang lain adat dihormati dan diamalkan oleh suku kaum empunya adat. Ketua adat mempunyai kuasa mengenakan hukuman keatas sesiapa yang melanggar adat. Disini dipaparkan sebahagian daripada adat istiadat suku kaum Tatana Daerah Kuala Penyu yang mana dipetik dari Titian Adat Istiadat Suku Kaum Kadazan Tatana Kuala Penyu. Adat istiadat perkahwinan Adat perkahwinan adalah mengikut tradisi dengan syarat-syarat seperti berikut: Apabila seorang teruna ingin berkahwin maka dari pilihan itu adalah juga perlu dipersetujui oleh kedua-kedua ibubapa lelaki sebab merekalah yang akan mengatur segala persediaan perkahwinan anak mereka. Pertunangan dalam pertunangan biasanya seorang tua digunakan sebagai orang tengah dinamakan "SUSURUAN" bagi pihak lelaki datang k

CERITA AKU :UDANG LIPAN??

Hi ..salam.  Cerita aku kali ini adalah tentang udang Lipan. UDANG LIPAN. Pelik sebab ini pertama kali aku tahu dan melihat udang Lipan.Hujung kepalanya macam kepala lipas dengan kaki lipas aku tengok.Hahha  Aku ke pasar malam Kerinchi dan aku memang suka pergi ke bahagian barangan basah. Aku selalu cukup tertarik melihat ikan-ikan yang segar, udang, sotong dan ketam. Ikut hati rasa nak beli semua.Hahaha.. dan tiba -tiba aku terlihat spesis yang pelik sedang di jual. "bang ini apa..?" "ini namanya udang Lipan dik?" "udang Lipan. adakah.Tak pernah dengar pun, tak pernah jumpa kena jual?" "ada, ada jual tapi jarang lah.susah nak jumpa." "ohh..sedap ke....?"banyak betul aku nak tanya .."dear, ling nak try lah.."aku tanya pendapat my dear. "up to you.." jawabnya,turut tertarik melihat spesis udang Lipan ni.  Aku bukan apa. Macam best pula nak try sesuatu yang baru. Kalau tak boleh makan tak kan dia jua