Skip to main content

21/4/2017-23/4/2017
Trip with travel agents-CCBC

TUKARAN MATA WANG ASING.
Buat pertukaran mata wang di AMCorp Mall PJ. RM258.00 dapatlah 2,000.00 Baht. Cukup lah. Dia bagi 1K Baht 2 keping.Dua keping je. Ringan purse aku.

DAY 1-21/4/2017 (Friday/Jumaat)
Journey start

9.30 pm bergerak ke LRT dan terus ke KL Sentral. Meeting point kat Burger King, KL Sentral pada jam 10.30pm. Macam biasa. Menunggu sakanlah. Peserta terdiri daripada Kak Nams,  selaku  guide and co driver,   driver (adik lelaki Kak Nams), wife driver and anak kecik diorang, dua orang. Dua orang nenek adik beradik, dua pasang anak beranak, mak dan anak je, tiga orang single. Total 14 orang and all perempuan except Driver. Hihii.

10.58 pm perjalanan dimulakan. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 6 jam, dengan siap singgah sekejap di beberapa hentian.

DAY 2-22/4/2017 (Saturday/Sabtu)

5.31 am- Hentian
Tiba di satu perhentian. Aku tak ingat nama hentian tu. Kak Nams mngumpulkan passport kami semua dan membawanya turun. Dengarnya  untuk urusan insuran. Yang pastinya urusan tu terasa lama. Van berhenti tapi kami semua kekal di dalam van, teruskan membuta. Tidak lama kemudian,  Kak Nams kembali dan perjalanan diteruskan.

6.00 am-Masjid
Stop di sebuah masjid untuk siapa yang hendak solat. Dan boleh tumpang pinjam wash room untuk cuci muka dan apa-apa yang patut. Selesai semuanya kami kembali menapak masuk ke dalam van. Passport diagihkan bersama dengan white card iaitu Departure and Arrival Card. Opss..satu passport kepunyaan nenek tiada. Van kembali ke tempat perhentian tadi. Kak Nams turun. Nasib baik ada passport nenek tu. Patutnya masa dah ambil passort tu kena lah check dulu cukup tak. Haha..tak pe. Lepas ni jangan ulangi.

7.30am-Border Bukit Kayu Hitam.
Perjalanan diteruskan menuju ke border dan aku perasan kami lalu masjid yang kami singgah tadi.  Rupanya masjid tu dekat dengan Border. Corner je dah sampai Border Malaysia Border Bukit Kayu Hitam. Kalau bukan patah balik pergi cari passport tadi mungkin lebih awal lagi dapat masuk. Hihii. Kat sini semua penumpang kena turun bawa passport dan beg tangan. Pegawai check passport je . Kat depan naik van semula. Menuju ke border Thailand Danok/Sadao. Sempat lagi bergurau senda dengan abang pegawai  imigresen. Ewahh.

8.00 am- Border Thailand Danok/Sadao
Ketika di sini, sekali lagi kena turun dan que  untuk dapatkan pengesahan dan cop memasuki Thailand dari pihak imigresen. Jem dan sesak amat. Bila dah sampai giliran, kena berdiri di bulatan yang di tandakan untuk menghadap kamera sambil tengok tukang cop mengunyah-ngunyah sesuatu. Siap boleh makan lagi. After dah lepas, Van pula sangkut . So kena menunggu lagi.

8.30 am- Pekan Danok/Sadao
Sejurus masuk sempadan, kami terus berada di dalam pekan Sadao. Yeahh. Bosan menunggu Van siap di periksa, tengok orang lain makan buah teringin pula. Tambahan pula nak pecah kan duit.   Tapi duit besar. Beli buah berapa baht je. Tapi kakak jual buah tu kata ok, ada tukar. Dan paling best akak tu boleh berbahasa melayu. Senang betul urusan kalau macam ni. Kiranya first rasmikan duit baht dengan beli buah potong, Tembikai seplastik berharga 30baht yang aku anggap RM3.00. Kalau ikut kiraan tukaran matawang dah lebih mahal sebenarnya. Puas hati sebab tembikai tu banyak. Kenyang .

Waktu Thailand ni lewat satu jam daripada waktu Malaysia. Tapi aku taklah setkan jam ikut waktu Thailand Malas. Kalau nak tahu masa sebenar, tolak 1 jam ke belakang saja.

9.00  am-Lunch& Journey to Hatyai
Urusan Van siap dan kami naik ke dalam Van. Singgah sebentar kat stall tepi jalan di pekan Sadao. Aku memilih lunch ops…breakfast sebenarnya (cuaca dan panas mentari membahang macam dah jam 1 tengahari) Nasi kerabu. Nasi kerabu tu ada sedikit bihun goreng kicap dan telur rebus sebiji, berharga 20 Baht. Nasi Lebih murah daripada buah tadi. Selesai mengisi perut, perjalanan diteruskan. Dalam perjalanan, pemandangan kami adalah deretan lori-lori besar que menuju ke Border. Barisan terlalu panjang tak habis-habis. Akhirnya kami terlena dalam perjalanan. setelah agak lama, aku terjaga. Aku kira-kira sudah jam 2 petang. Rupanya baru jam 11 pagi Malaysia. Jam Thailand, baru 10.30 pagi lah. Oww. Aku bangun memerhati sepanjang jalan. Tak jauh beza jalan di Malaysia. Yang aku perasan sepanjang jalan terdapat gambar Raja mereka yang dah passed away setahun lalu tu.

11.30-am-Nora Plaza
Destinasi pertama, ke Nora Plaza. Nora Plaza kedaimenjual pelbagai jenis barangan kulit seperti handbag, kasut, wallet, macam-macam barangan kulit lain, barangan emas, jed, cenderahati pakaian dan souvenier. Bila turun Van je, setiap orang yang datang akan diberi kad diskaun 20% ini. Apa-apa barang yang dibeli di dalam ini akan mendapat diskaun 20% . Selain tu ada kedai jual air sarang burung kalau nak cuba So kat sini tak beli apa-apa pun sebab mungkin kat tempat lain nanti lebih banyak pilihan kan. Habis round aku naik Van semula menanti yang lain habis shopping. Langit mulai gelap. Hujan mulai turun dengan lebat. Sekembalinya merek ake Van, perjalanan di teruskan ke Kilang gajus.

12.30-pm Kilang gajus
Terbayang kat fikiran macam manalah proses biji gajus. Bila sampai je kat kilang tu. Bukan kilang daa. Sekali tempat jual kacang-kacang, junk food, mee magie, tomyum  paste, sotong, ikan and buah kering. Memang sampai-sampai je tak sempat ambil gambar, terus shopping Hehe. Makanan tu, boleh lah buat kudap-kudapan. Selesai je  shopping, kitaorg gerak ke tempat Thai house of honey

01.30pm – Thai house of honey
Destinasi terakhir untuk dilawati, Thai house of honey. Sampai je kat tempat madu lebah tu, kitaorang dijemput la masuk tengok tayangan video pasal lebah ni. Pelbagai jenis dan kegunaan serta bahan2nya dari pelbagai jenis ada yang sari sengat lebah, madu lebah, sarang lebah dan macam-macam lagi la. Dia bagi rasa sikit dan  promote la suruh beli.  Kita tengok je, tak beli pun. Selain tu produk lain  seperti produk kesihatan sehingga ke penjaga muka, luar dalam semuanya ada dijual di sini juga.

2.00 pm-HATYAI HOTEL
Check in Hotel. Setengah hari aktiviti tiada. Rugi pula masa. haha..tapi yela. Driver kena rest. Kitorang pun semalam tidur tak lena. Lagian aku tak tau lagi naik transport camana kat sini, tak de teman keluar pula. Kalau ada teman   mungkin aku dah keluar daripada buang masa setengah hari. Dalam fikiran nak p ice dome or Munipical Hill memandangkan yang tu tiada dalam trip.

Jam 7.30pm

i) Lee Gardens Plaza
Berkedudukan di tengah-tengah bandar. Kawasan yang menjadi pilihan tourist untuk stay kerana berdekatan dengan Lee Garden Plaza. Kitaorang ambil Tuk-tuk 20 baht sorang menuju ke pasar malam Lee Garden ni. So kat sini cuci mata dn beli lah apa yang berkenan. Aku tanpa buang masa pergi beli souvenir dulu.

ii) Restoran Salma
So memandangkan rombongan geng muslim. so semua makan dekat kedai halal. Restorant Salma ni agak popular di kalangan orang pengunjung muslim. ISo, makan malam di sini je.

DAY 3: 16/4/2017 (Sunday / Ahad)

8.30 am Magic Eye.
Magic Eye ada je kat Malaysia. Harga tiket agak mahal coz ada magic show lagi dan. So semua decided tak nak masuk, just ambil gambar kenangan kat luar je.

9.40am Wat Hat Yai Nai Temple
Alternatif Visit. Memandangkan kami hanya menaiki van dan telah skip Magic Eye, so Kak Nams bawa kami ke Wat Buddha baring mereng menopang tangan sambil senyum. Hihi. Sampai kat sini terus ambil gambar dengan rasa waw. So, dah dapat ambil gambar dengan mercu tanda Thailand patung Budha jadi aku baru rasa sah dah sampai Thailand. Hehe.

10.30 Masjid sentral songkhla,
Sampai je aku ingatkan mereka nak singgah sembahyang tapi terus ke hujung jalan ke kawasan tanah lapang dan berhenti ambil gambar saja. Suasana seakan Taj Mahal. After Google aku find out that Masjid ni jadi tumpuan rakyat Malaysia yang kahwin lari. Hihi. Masjid sentral songkhla antara destinasi untuk dikunjungi jika berkunjung ke Hatyai/Songkhla. Terletak di satu kawasan lapang di tengah-tengah laluan utama Hatyai Songkhla dan kini menjadi mercu tanda baru destinasi lawatan terutama pelancong dari Malaysia.

11.30 am Tangkuan hill
Tang Kuan Hill terletak tak jauh dari Pantai Samila. Hendak ke puncak ibarat seperti di Bukit Bendera di Pulau Pinang .Kalau di Bukit Bendera sekarang ni ada tren elektrik untuk naik ke atas dan  di Tang Kuan Hill ni pulak ada lif yang mencondong naik. Muatlah dalam 15 orang kot. Tak lama. 5 minit dah sampai. Samapi kat atas bermula lah menjelajah , menikmati pemandangan dan matahari sangat  terik. Dari puncak, anda boleh melihat panorama 360 darjah bandar Songkhla yang terletak di pinggir laut. Setelah turun, kat bawah dekat  tangga pintu masuk yang lain pekena aiskrim kelapa dulu depan. Aku tumpang rasa je. Rasa biasa. Hihi. Makcik jual aiskrim siap bagi  tu bagi air kelapa percuma letak dalam cawan.

1.00 pm samila beach
Pantai Samila, Songkhla. ramai berkelah di bawah pokok patung ikan duyung emas adalah   mercu tanda Pantai Samila. Terdapatjuga binan yang lain. Kucing dan tikus. Manga 30 baht.

2 pm. Lunch
75 baht. Tiba-tiba rasa mahal.Haha

Add caption

4.00pm-Hatyai Khlong Hae Floating Market

8.30 pm-ASEAN

DAY 4 24/4/2017 (Monday/Isnin)
Morning Walking-Lee Garden Pagi tu akak sebilik ajak aku jalan-jalan kat area kami tak pergi semalam berdekatan hotel. Memandangkan tak de apa- dai ajak anku naik tuk-tuk ke Lee Garden. Pagi-pagi pun ada berjualan tapi tak semenari semalam. Akak ni asyik nak cari pulut manga .Last-last aku pun beli juga lah. Time  balik tuk tuk tu tu pusing bandar samapi rasa dah ke mana ni. Nasib baik sampai hotel on time. Kami naik atas ambil beg dan turun. Ada orang jual manga siap bagi test bila kawan aku tak beli. Membebel dia.hihi
Singgah Kiang Gajus. Semua sepakat na singgah kat sini. Ok aku pun gunakanlah baht terakhir aku tu. Tapi saja tinggal kan 20baht sbg kenangan. Hihi
Perjalalan Menuju ke Imigresen-Kak Nams kata nak singgah danok .Punyalah aku tak tau Danok tu kat Sadao tu juga, berhmpiran imigresen. Haha. Kat sana aku mampak kedai jual tiket bas ke Malaysia..ehh Malaya.. Sabah Sarawak tak sampai lah. Kat sini last shopping lagi.
Kami ke imigresen. Kali ni kena baris panjang juga , tapi cop passport dalam bangunan ada aircond. Moment tak best. Pegawia tu dah cop pastu dia campak d meja. Aku nak ambik pastu jadi ragu-ragu.dah siap ke. Pegawai tu dengan kasar tunjuk guna mulut  “huuu!!!” kata nya. Kuang ajo. Leps tu melepasi sempadan. Just lalu . Tada dah kembali ke Malaysia.
Singgah rnr gurun- untuk mengisi perut sebelum kembali meneruskan perjalanan. Suakr nak lelapkan mata sebab huajn sangat lebat dan van pun terasa laju. Hihi. Kali ni perjalana tanpa ada berhenti-henti.
Jam 10 sampai kl
TRIP END

Popular posts from this blog

SOGIT KAMPUNG DUSUN TATANA

SOGIT KAMPUNG SOGIT ni dikenakan apabila seseorang itu telah melanggar peraturan atau pantang larang yg telah ditetapkan oleh sesebuah kampung. Setiap kampung kadang - kadang berbeza cara SOGIT itu dikenakan. Hanya ketua kampung yang layak menjatuhkan hukuman/ SOGIT mengikut hukum adat. Hukuman yg berat boleh dijatuhkan oleh mahkamah anak negeri saha ja jika kes tersebut tidak di bawa ke mahkamah. Contoh - contoh kes :  Kes - kes  yg boleh dikenakan sogit adalah seperti berikut  : 1. mencuri hasil tanaman/ ternakan 2. merosakkan tanaman 3. membunuh haiwan ternakan ( kalu kedapatan bunuh ayam sabung yg banyak kali menang pun kana sogit juga...hehehehe) 4. mengacau anak dara orang ( pelaku ) 5. merogol dengan paksa atau suka sama suka ( kana tobuk tupai dan sekali kedapatan jeng...jeng...jeng... kawin lah ) 6. Tumbuk dengan orang yang tidak bersalah  Sogit kawin bersaudara/1st cousin/2nd cousin/3rd cousin : kalau anak kakak kandung , anak adik , anak abang [kandung] ..'s

Adat istiadat suku kaum tatana daerah Kuala Penyu

Adat istiadat suku kaum kadazan tatana daerah Kuala Penyu Adat adalah satu adat turun temurun tidak boleh direka-reka oleh masyarakat adat mestilah berterusab tidak putus-putus dari satu keturunan hingga kepada keturunan yang lain adat dihormati dan diamalkan oleh suku kaum empunya adat. Ketua adat mempunyai kuasa mengenakan hukuman keatas sesiapa yang melanggar adat. Disini dipaparkan sebahagian daripada adat istiadat suku kaum Tatana Daerah Kuala Penyu yang mana dipetik dari Titian Adat Istiadat Suku Kaum Kadazan Tatana Kuala Penyu. Adat istiadat perkahwinan Adat perkahwinan adalah mengikut tradisi dengan syarat-syarat seperti berikut: Apabila seorang teruna ingin berkahwin maka dari pilihan itu adalah juga perlu dipersetujui oleh kedua-kedua ibubapa lelaki sebab merekalah yang akan mengatur segala persediaan perkahwinan anak mereka. Pertunangan dalam pertunangan biasanya seorang tua digunakan sebagai orang tengah dinamakan "SUSURUAN" bagi pihak lelaki datang k

CERITA AKU :UDANG LIPAN??

Hi ..salam.  Cerita aku kali ini adalah tentang udang Lipan. UDANG LIPAN. Pelik sebab ini pertama kali aku tahu dan melihat udang Lipan.Hujung kepalanya macam kepala lipas dengan kaki lipas aku tengok.Hahha  Aku ke pasar malam Kerinchi dan aku memang suka pergi ke bahagian barangan basah. Aku selalu cukup tertarik melihat ikan-ikan yang segar, udang, sotong dan ketam. Ikut hati rasa nak beli semua.Hahaha.. dan tiba -tiba aku terlihat spesis yang pelik sedang di jual. "bang ini apa..?" "ini namanya udang Lipan dik?" "udang Lipan. adakah.Tak pernah dengar pun, tak pernah jumpa kena jual?" "ada, ada jual tapi jarang lah.susah nak jumpa." "ohh..sedap ke....?"banyak betul aku nak tanya .."dear, ling nak try lah.."aku tanya pendapat my dear. "up to you.." jawabnya,turut tertarik melihat spesis udang Lipan ni.  Aku bukan apa. Macam best pula nak try sesuatu yang baru. Kalau tak boleh makan tak kan dia jua