Skip to main content

Pulau Langkawi Permata Kedah 5 Feb-2nd Day..


Hiii...bertemu lagi pada hari kedua.
Aktiviti pagi ni, rombongan nak pergi bershopping tapi kita orang yang bujang2 ni malas lah nak join pergi shopping..

Nak pergi jalan sendiri. So. kita orang  berlima sewa kereta dengan staff hotel..Satu hari RM90.00 satu hari.

dua orang yang join bersama..Amirul & adiknya Zam.


 
tuan kereta bagi kereta yang empty minyak..nanti nak pulangkan empty juga..

 
seketika di pekan Kuah..

      Selesai urusan ke Bank, kitaorang pergi mencari stesan minyak.
Ke Mahsuri untuk beli & sevey harga barang sekejap...dan sekarang nak ke Taman Buaya (ada member kat sana tunggu)

1st~Taman Buaya

Taman Buaya, kalau mengikut peta dari Pekan Kuah, hotel kitaorang ke Taman Buaya tak jauh sangat sebab menyusuri jalan kampung , melalui Jalan ke Hot spring..Pantai pasir hitam..terus masuk ke simpang teluk Datai ... kat sepanjang perjalanan dan persimpangan lansung tak tunjung signboard Taman Buaya. Nasib bawa peta.


 Boleh bah kalau kau ..
 buaya 1 Malaysia...

 
with Cik Ayu dan Kak Shimi yang kerja kat taman buaya nie..

 Buaya cacat~kontot ekor..

 bagi makan kura2 dengan asam...kura2 suka lah...

 aksi masuk kan tangan dalam mulut buaya..

 aksi landing atas badan buaya



2nd~Harbour City




setakat ni je aktiviti untuk pagi ini sebab lewat keluar pagi tadi. 
Petang ni kena follow group sebab nak pergi ke Pulau pula. 
So, sekarang ni kita orang balik ke pekan Kuah and lunch sebelum ke next destinasi.

3rd ~Pulau Beras Basah



Kali ni naik boat untuk ke pulau lagi. 
Ternyata berbeza dengan naik bot menyusuri sungai.


Fuh, senak perut dibuatnya..

Kami diberi masa 1 jam untuk habiskan masa di Pulau nie.
Erm nak mandi ke tak nie..rasa macam nak mandi je..

kan dah jadi duyung..








 

  masa satu jam sudah berakhir...rasa nya dah masuk dua jam nie..bot dah hilang..mana..aduhh..kali ni sungguh buang masa.



 nak gayut..
 panjat tali..



4th~Pulau Tasik Dayang Bunting

Mitos tasik Dayang Bunting ni, bagi orang yang susah mau pregnant, mandi or minum air ni..Teringat saudara kat Sabah yang x pregnant lagi. 
Tapi takkan lah aku nak ambil air tasik ni..ketika orang bermandi-manda ..kang tercampur air  orang..
and lagi aku tak berani lah...
nak bawa ke Sabah pun nak tunggu berapa bulan lagi..

Agak lewat sampai ke Dayang Bunting sebab bot baru jew datang...sedar tak sedar dah sampai Pulau Tasik Dayang Bunting. Kami naik ke jeti. Sudah ada tangga yang lari dari cantuman jeti..seram juga.

 Menyusuri laluan kecil, di kiri-kanan jalan, monyet sedang memandang semacam.

memandangkan dah mandi/basah tadi mandi kat Pulau Beras Basah, so kena pula masuk air tawar lepas ni tapi cuak juga, kedalaman 10 meter..airnya kehijau2an...tenang..hmm, panoramanya sungguh indah.



 Hanyut ke mana dah tue..





nervous..dalam 10 meter ni..fuhh. tak pernah lagi masuk air pakai life jacket...terapung tapi rasa macam pelik...



 fuhh..nasib baik terapung..tapi..ehhmm. apalah yang ada kat dalam air nie...

 hehehe..sudah berani lepas dari pegangan..baru ada keberanian  sedikit..

 
Selepas menukar pakaian, aku bergegas dahulu hendak turun ke jeti bila tiba-tiba cik Ayu menjeritkan nama ku. Aku agak terkejut. Rupanya seekor monyet sedang perhati aku yang sedang pegang beg plastik pakaian basah..

Huhh..aku, berpusing cuba menyembunyikan plastik dengan memeluk plastik tu tapi dia follow aku pla..adeii..seriau..aku takut jew dia lompat kat aku..

Seperti pesan cik Ayu awal2 lagi, monyet2 ni tertarik pada plastik dan air kotak..wah, aku tengah sedut air kotak juga dalam masa yang sama..

Don datang, memberinya gula2 asam..

berangkat pulang...


 
 setiba di jeti, sudah senja....

5th ~Dinner with Shimi

Shimi, kawan member roomate aku.
Kebetulan pula Shimi orang Pulau ni, so ambil kesempatan ni berjumpa dengan dia. Sungguh baik hati dia membawa kami ke restoran yang best...

 


 



selesai untuk hari ini..malam hari kedua diakhiri dengan makan malam yang best..
tengok r muka aku pun dah merah-merah...gara2 ke laut petang tadi...

Comments

Popular posts from this blog

SOGIT KAMPUNG DUSUN TATANA

SOGIT KAMPUNG SOGIT ni dikenakan apabila seseorang itu telah melanggar peraturan atau pantang larang yg telah ditetapkan oleh sesebuah kampung. Setiap kampung kadang - kadang berbeza cara SOGIT itu dikenakan. Hanya ketua kampung yang layak menjatuhkan hukuman/ SOGIT mengikut hukum adat. Hukuman yg berat boleh dijatuhkan oleh mahkamah anak negeri saha ja jika kes tersebut tidak di bawa ke mahkamah. Contoh - contoh kes :  Kes - kes  yg boleh dikenakan sogit adalah seperti berikut  : 1. mencuri hasil tanaman/ ternakan 2. merosakkan tanaman 3. membunuh haiwan ternakan ( kalu kedapatan bunuh ayam sabung yg banyak kali menang pun kana sogit juga...hehehehe) 4. mengacau anak dara orang ( pelaku ) 5. merogol dengan paksa atau suka sama suka ( kana tobuk tupai dan sekali kedapatan jeng...jeng...jeng... kawin lah ) 6. Tumbuk dengan orang yang tidak bersalah  Sogit kawin bersaudara/1st cousin/2nd cousin/3rd cousin : kalau anak kakak kandung , anak adik , anak abang [kandung] ..'s

Adat istiadat suku kaum tatana daerah Kuala Penyu

Adat istiadat suku kaum kadazan tatana daerah Kuala Penyu Adat adalah satu adat turun temurun tidak boleh direka-reka oleh masyarakat adat mestilah berterusab tidak putus-putus dari satu keturunan hingga kepada keturunan yang lain adat dihormati dan diamalkan oleh suku kaum empunya adat. Ketua adat mempunyai kuasa mengenakan hukuman keatas sesiapa yang melanggar adat. Disini dipaparkan sebahagian daripada adat istiadat suku kaum Tatana Daerah Kuala Penyu yang mana dipetik dari Titian Adat Istiadat Suku Kaum Kadazan Tatana Kuala Penyu. Adat istiadat perkahwinan Adat perkahwinan adalah mengikut tradisi dengan syarat-syarat seperti berikut: Apabila seorang teruna ingin berkahwin maka dari pilihan itu adalah juga perlu dipersetujui oleh kedua-kedua ibubapa lelaki sebab merekalah yang akan mengatur segala persediaan perkahwinan anak mereka. Pertunangan dalam pertunangan biasanya seorang tua digunakan sebagai orang tengah dinamakan "SUSURUAN" bagi pihak lelaki datang k

CERITA AKU :UDANG LIPAN??

Hi ..salam.  Cerita aku kali ini adalah tentang udang Lipan. UDANG LIPAN. Pelik sebab ini pertama kali aku tahu dan melihat udang Lipan.Hujung kepalanya macam kepala lipas dengan kaki lipas aku tengok.Hahha  Aku ke pasar malam Kerinchi dan aku memang suka pergi ke bahagian barangan basah. Aku selalu cukup tertarik melihat ikan-ikan yang segar, udang, sotong dan ketam. Ikut hati rasa nak beli semua.Hahaha.. dan tiba -tiba aku terlihat spesis yang pelik sedang di jual. "bang ini apa..?" "ini namanya udang Lipan dik?" "udang Lipan. adakah.Tak pernah dengar pun, tak pernah jumpa kena jual?" "ada, ada jual tapi jarang lah.susah nak jumpa." "ohh..sedap ke....?"banyak betul aku nak tanya .."dear, ling nak try lah.."aku tanya pendapat my dear. "up to you.." jawabnya,turut tertarik melihat spesis udang Lipan ni.  Aku bukan apa. Macam best pula nak try sesuatu yang baru. Kalau tak boleh makan tak kan dia jua